Wednesday, February 1, 2012

Berhalaqah lebih baik :)

Subhaanallah, kali pertama berhalaqah sesama muslimah untuk sesi 2012, sangat best.. bersama kak Ili Ummu 'Abdillah, beliau membincangkan hadith kelima daripada hadith arba'in..

Daripada Ummul Mukminin, Ummu 'Abdillah 'Aisyah radiallahu 'anha katanya : Telah bersabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam ; 'Barangsiapa mengadakan sesuatu yang baru di dalam agama yang bukan darinya adalah tertolak' [HR Bukhari dan Muslim]
' Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu amalan yang tidak daripada perintah kami, maka ia tertolak ' [HR Muslim]

Beliau juga menggunakan kitab Qa'idah Ma'rifatul Bida' menghuraikan ciri-ciri bid'ah dan pembahagiannya. Perbincangannya panjang dan memerlukan beberapa siri halaqah lain berasingan daripada halaqah yang membincangkan hadith arba'in untuk menghabiskannya.

Sebelumnya Kak Ili menceritakan serba sedikit tentang Ummul Mukminin 'Aisyah radiallahu 'anha, subhaanallah, rasa hampir tumpah airmata..teringin sangat mengenali sosok yang sangat dicintai oleh Abul Qoosim sallallahu 'alaihi wasallam itu..ini menumbuhkan satu lagi azam untuk kembara ini ^^

'Alaa kulli hal,alhamdulillah.. banyak kegembiraan diberi oleh Allah..gembira dapat berjumpa dengan akhawat yang dirindui di samping dapat berkenalan dan bersemuka dengan sahabat2 di laman forum maya yg sekian lama ingin dijumpai ;)

No comments:

Post a Comment