Monday, February 27, 2012

:::fastabiq al-khairaat:::




-Astaghfirullah al 'adziem..bila muhasabah balik terasa macam banyak sangat dosa-dosa sepanjang perjalanan pulang ni. Teringat semula point-point yang dapat ditangkap dalam isi kuliah Ustaz Abdullah Yasin (UAY) semasa kuliahnya minggu lepas, "orang yang berada di dalam qubur juga mendapat rezeki namun jangan kita tanyakan bagaimana bentuk rezeki yang mereka dapat, ianya termasuk dalam perkara ghaib, kita wajib mengimaninya..yang penting adalah kita, berbuatlah bekal untuk kehidupan kita di dalam qubur"..bila beliau menyentuh bab-bab kehidupan di sana seolah-olah terasa 'live', hard to express by words..terasa macam kejap lagi diri ni akan masuk kubur dan terasa begitu lamanya hidup di dalam tanah, dan terasa begitu sunyinya hidup di bawah tanah yang gelap dan tidak berteman dan alangkah ruginya jika diseksa diazab berterusan oleh malaikat yang ditugaskan untuk menyeksa kita atas balasan perbuatan buruk semasa masih bernafas dan berada di atas tanah. Dan alangkah bahagianya jika hidup di bawah tanah itu sebagai rehat berpanjangan diterangi cahaya, tempat rehat yang lapang ditemani oleh amal-amal yang indah yang wallahu a'lam didatangkan oleh Allah dalam bentuk yang bagaimana, indahnya jika ianya merupakan kerehatan daripada keletihan-keletihan dunia..alangkah..




Teringat pula satu kuliah (seperti biasa download di sini ) oleh seorang ustaz daripada indonesia, seseorang muslim yang mendapat husnul khatimah (pengakhiran hidup yang baik) tidak semestinya terlepas daripada azab qubur, azab mahsyar dan azab neraka. Begitu juga yang mendapat suu'ul khatimah (pengakhiran hidup yang buruk) tidak semestinya akan mendapat azab qubur, mahsyar dan neraka. Semuanya rahsia Allah. Dan digabungkan lagi dengan isi kuliah UAY, husnulkhatimah atau suu'ulkhatimah seseorang itu berdasarkan amalan di akhir hayatnya, bukan amalan sebelum-sebelumnya..




Lalu membaca artikel di laman web ini bertajuk 'Angan-angan Mereka Yang Telah Tiada', subhaanallah..fastabiq alkhairat ya nafsiy..dunia ini sungguh ujian, bagaimanapun keadaan diri, berkejarlah dalam membuat perkara-perkara yang membawa bahagia dan bekalan di bawah tanah nanti, dan kehidupan yang panjang selepas itu..selalulah berfikir hidup yang lebih 'hidup' adalah kehidupan selepas hidup yang pendek ini, dunia yang hanya setitis air dari lautan yang luas.



-Dunia


Teringat adik-adik yang merindui kakaknya,aduhai apalah usaha yang telah kulakukan untuk menjadikan kalian qurratu a'yun kepada abah dan mak kalian..


Teringat nyamuk-nyamuk Aedes yang kupelihara di dalam makmal dan kajian yang dilakukan ..semoga ada manfaat dan pahala daripada Allah sehingga kuputuskan untuk tidak lagi memelihara kalian wahai makhluq Allah.. Allahu musta'aan..



Ya Allah, berkatilah umur kami..

No comments:

Post a Comment